Jsme moderní mateřská škola pro současné děti. Nabízíme ucelený vzdělávací program, ve kterém si každé dítě, bez ohledu na věk, dovednosti nebo zázemí dokáže najít své místo ve skupině a rozvíjet se vlastním tempem, s podporou laskavých a důsledných pedagogů. Nabízíme klid, bezpečí, možnost se soustředit na to, co každého zaujme, ale také požadavek na dokončení vybrané aktivity a její úklid na své místo.
Obě naše třídy jsou věkově smíšené. V každé třídě najdete do 24 dětí ve věku od 2,5 do 6 let nebo odchodu na základní školu a dva učitele. Umožňuje to každému dítěti najít si kamarády napříč skupinou, mladšího i staršího. Nabízí se tak možnost být jak vzorem, tak následovatelem, vyzkoušet si tak roli vůdce i člena skupiny. Učitelům tandemová práce nabízí prostor pro práci se skupinou i jednotlivcem, prostor pro pozorování i práci se emocemi a hodnotami.
Nenajdete u nás nudící se dítě. Nenajdete u nás ani hračky (kromě těch odložených u vstupu do třídy). Najdete děti v kruhu svých kamarádů nad vybranou aktivitou nebo samotné dítě sedící u stolu u vybrané aktivity, experimentu či tvoření. Najdete u nás své dítě, které si „čte“, i když děti kolem staví věž z kostek (aniž by věděly, že poznávají desítkovou soustavu) nebo si ukazují, jak se tvoří dvouciferná čísla.
Od září 2024 nabízíme třídu s bilingvním česko-anglickým provozem, druhá třída bude jako v minulosti s anglickým programem 2x týdně s rodilou mluvčí. Připravujeme také třídu mateřské školy na statku v Kuří.
Nosné prvky naší práce s dětmi
Prostředí dolní třídy
Prostředí horní třídy
Tým dolní třídy
Tým horní třídy
Podpora všech tříd mateřské školy
Oblasti vzdělávání
Škola pracuje podle školního vzdělávacího programu MŠ Sofie postaveném na Montessori přístupu k učení. Charakteristické pro náš přístup k dítěte je práce v připraveném prostředí třídy, širokou nabídkou aktivit, které mohou děti vykonávat sami, s plnou izolací obtížnosti, ve všech oblastech rozvoje i zájmu dětí.
Aktivity z oblasti smyslové výchovy tříbí a zdokonalují dětské smysly. Zejména v předškolním věku se děti učí díky tomu, že věci vidí, mohou si je osahat, ochutnat či je cítit a slyšet. Učí se rozlišovat a pojmenovávat barvy, párovat stejně znějící či stejně vážící předměty. Rozšiřují si vnímání pojmů označujících velikost – dlouhý, delší, krátký, kratší, velký, větší, malý, menší.
Pomůcky, které používáme, rozvíjí intelekt dítěte, protože zapojují všechny smysly. Proces učení probíhá prostřednictvím kontrastů, porovnávání a rozlišování. Po nabytí zkušeností dokážou děti rozlišovat i nejjemnější rozdíly.
Je úchvatné pozorovat, jak dětem v předškolním věku vůbec nevadí, že některým slovíčkům nerozumí, přesto jsou schopny se domluvit. A kolik se toho v tomto věku přirozeně naučí… ať v bilingvní třídě nebo ve třídě s výukou anglického jazyka. V bilingvní třídě je anglicky mluvící učitel každý den, v české třídě je dvakrát týdně dopoledne je v týmu učitelů v každé třídě jako druhý pedagog rodilý mluvčí, který s dětmi komunikuje anglicky během běžných denních činností, skupinové i individuální práce.
Děti díky hraní a používání propracovaných pomůcek rozvíjí matematické myšlení, učí se myslet a argumentovat logicky a jednoznačně. Pomůcky jsou trojrozměrné a senzorické, dítě musí s nimi manipulovat, aby zadání vyřešilo a umožňují najít si případnou chybu bez pomoci dospělého. Pomůcky podporuji aktivní učení, společnou práci dětí. Naprostá většina pomůcek byla navržena jako geometrické reprezentace abstraktních konceptů, což umožňuje dětem od raného věku vizualizovat si i komplikované koncepty jako je např. (a+b+c)3.
V neposlední řadě věříme, že při práci s matematickými pomůckami rozvíjíme přímo mozek dítěte. Práce s pomůckami zapojuje všechny čtyři části lidského mozku najednou (zodpovědné za pohyb, zrak, sluch/paměť a úsudek), propojuje levou a pravou hemisféru a aktivně vytěžuje přední mozkovou kůru (prefrontal cortex) – nejpokročilejší část mozku.
Obecně je výuka abecedy a psaní zahajována v první třídě a jakékoliv dřívější zasvěcování do písmen či psaného slova je mnohdy považováno za předčasné. Již 4,5 leté děti však často začínají projevovat zájem o písmenka a mezi 5-6 rokem začínají číst krátká slova.
U nás děti číst ani psát neučíme, ale mají v případě jejich zájmu k dispozici velké množství materiálů, které jejich touhu po čtení a psaní naplní. Dbáme na grafomotorickou přípravu dětí, rozvíjíme jejich jemnou motoriku a vedeme je ke správnému a uvolněnému úchopu tužky.
V oblasti rozvíjející jazyk nabízíme dětem nepřeberné množství materiálu na rozšiřování slovní zásoby (obrázkové příběhy, hry, skládačky, přiřazování předmětu a popisu..), hmatová písmena, pískovničku pro kreslení a psaní, pohyblivou abecedu a mnoho dalšího.
Hudba a zpěv je součástí našeho každodenního života. Máme to štěstí, že můžeme stavět na profesionálních dovednostech našich učitelů – hrají na klavír, kytaru, flétnu, zpívají alt nebo vedou sbor. Vytváříme prostředí, které v dětech probouzí cit a pochopení pro hudbu.
Seznamování s hudbou u nás probíhá pomocí rytmických cvičení, hry na jednoduché hudební nástroje, děti se také seznámí se základy notového zápisu, jak vypadá a co znamená notová osnova, nota či houslový klíč.
Prostředí mateřské školy Sofie je připraveno tak, aby tvořivost dětí neomezovalo, naopak ji podporovalo. Výtvarné aktivity, slovní projev, tanec, hudba a divadlo mají v programu mateřské školy jasné místo. Kreativní činnosti rozvíjí vnímání a úsudek a slouží k vyjádření myšlenek a emocí. Součástí práce v této oblasti je také schopnost pojmenovat a ocenit práci ostatních. Od roku 2016 máme vlastní keramickou dílnu s hrnčířským kruhem.
Tradici vnímáme jako předávání zkušeností a moudrosti z generace na generaci. V mateřské škole Sofie se tradicím věnujeme v rámci celého roku. I pro nás jsou něčím, co nás v průběhu roku přirozeně provází a na co se společně s dětmi těšíme.
Intenzivně se věnujeme svátkům a jejich významu zejména u posvícení, adventu, na Vánoce, o Masopustu a na Velikonoce. Povídáme si a prožíváme svátek Sv. Václava, Dušičky, svátek sv. Barbory, Lucie, Martina, Mikuláše či Hromnice a další.
České tradice tvoří jednu ze základních časových linií školního roku. S dětmi se každý rok ke tématům vracíme a odhalujeme další roviny konkrétních událostí. Věříme, že když děti budou vědět, odkud pochází, kde je jejich domov a jejich kořeny, budou v dospělosti snáze hledat cestu, kam jít. Vždy však budou vědět, kam se mohou vrátit, kde jim bude dobře.
Pohyb bereme jako nezbytnou součást života dětí, jako důležitý předpoklad duševního rozvoje, který pomáhá rozvoji psychiky. Mateřská škola disponuje velkou vlastní zahradou s herními prvky, prostor pro odrážedla, míčové hry na hřišti. Každý rok jezdíme na lyže na Šibeniční vrch v Mnichovicích. Pravidelně také bruslíme na zimním stadionu v Říčanech.
Pobyt venku nezahrnuje jen běhání po zahradě, hru na dětském hřišti či procházky po okolí. Děti se i venku o své prostředí starají. Zametají dvůr, vytrhávají plevel, hrabou listí, v zimě odhazují sníh. Od roku 2012, kdy se vysadili v rámci Dne Země na zahradě ovocné keře, sbírají úrodu. Pečují také o záhonky, na němž pěstují bylinky a zeleninu. Dva ořešáci na zahradě také každý rok plodí spoustu ořechů, ze kterých se peče, častěji se však sní hned pod stromy.
Stravování
Stravování je u nás významnou součástí programu mateřské školy. Výběru dodavatele obědů jsme věnovali v začátcích déle než půl roku, abychom našli to nejlepší, co můžeme našim dětem nabídnout. Opakovaně se ujišťujeme, že kvalita a nabídka je na odpovídající úrovni.
V jídelníčku mateřské školy Sofie jsou plně zastoupeny všechny druhy masa (ryby, drůbež, hovězí, vepřové, králičí), čerstvá zelenina a ovoce, luštěniny, obilninové výrobky a i mléčné výrobky. K ochucování jsou používány především čerstvé či sušené bylinky a mořská sůl. V případě potřeby sladíme medem, tmavým třtinovým cukrem, obilnými slady a sirupy. Na jídelníčku najdete jídla klasické české kuchyně jako je guláš, rajská, sladké knedlíky ve zdravém provedení i jídla z netradičních plodin jako jsou jáhly, špalda, kuskus či bulgur.
Věříme, že kvalitní jídlo z čerstvých surovin se známým původem je základem dobrého zdravotního stavu a v případě dětí nezbytným předpokladem pro jejich plnohodnotný vývoj. Proto dětem připravujeme svačinky sami, každý den čerstvé, zahrnující dostatek zeleniny a ovoce.
Obědy jsou zajišťovány společností Bionea, a.s. Výběr denního menu podmiňují požadavky spotřebního koše a stravovací preference našich dětí. Oběd obsahuje vždy polévku a hlavní jídlo. Pro ukázku variant jídelníčku se podívejte na příklad na stránkách kuchyně.
Odpolední svačinu tvoří opět čerstvě připravované svačinky, zelenina a ovoce. Pitný režim je zajištěn po celý den. Dětem je po celý den k dispozici voda a neslazené ovocné čaje.
Máte dotazy?
Nejvíce se dozvíte, když se k nám přijdete podívat do výuky, uvidíte děti i učitele při práci ve třídě, zažijete s dětmi pocity objevování, radosti, třeba také přístup při řešení frustrace, budete mít celé dopoledne na pozorování. Vedoucí učitelky jednotlivých tříd školky a vedení se Vám bude po skončení pozorování věnovat a zodpoví veškeré dotazy.
Na den otevřených dveří není nutné čekat, rádi Vás uvidíme v jakémkoliv termínu. Stačí napsat Mirce Zouhar, vedoucí sekretariátu MŠ Sofie na info@ms-sofie.cz. Případně jí můžete zavolat na +420 773 220 281. Ráda vše zařídí.